6 خوردنی مفید برای دوران حاملگی تغذیه و آشپزی

6 خوردنی مفید برای دوران حاملگی

برخی از سبزیجات تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت بدن و جلوگیری از بروز نقایص مادرزادی و سرطان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سبزی‌ها یک منبع مناسب برای حفظ سلامت بدن محسوب می‌شوند که کالری کم، ویتامین و مواد معدنی بالایی دارند، همچنین برخی از سبزیجات به کاهش عوارض التهابی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کند که در ادامه برخی‌ از مهمترین سبزیجات مؤثر در سلامتی را معرفی می‌کنیم.

اسفناج

برگ‌های سبز اسفناج یکی از بهترین مواد مغذی برای کنجاندن در رژیم غذایی افراد محسوب می‌شود، مصرف روزانه ۳۰ گرم اسفناج ۵۶ درصد از نیاز به ویتامین A را تأمین می‌کند، همچنین برای تأمین ویتامین K هم مفید است.

اسفناج منبع غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که خطر بیماری‌های مضر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد سبزیجات با رنگ سبز تیره حاوی بتاکاروتن و لوتئین بالا است که هر دو این مواد آنتی اکسیدان‌هایی قوی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

بروکلی

بروکلی متعلق به خانواده کلم‌ها است که منبع غنی از سولفور به شمار می‌رود، همچنین این ماده از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند؛ مصرف کلم بروکلی همچنین از ابتلا به دیگر بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند و مصرف ۹۱ گرم از این سبزی ۱۱۶ درصد ویتامین K مورد نیاز بدن و ۱۳۵ درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. علاوه بر آن منبع مناسبی از آهن، پتاسیم و منگنز است.

هویج

هویج منبع غنی ویتامین A است که ۴۲۸ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تنها با مصرف ۱۲۸ گرم از این سبزی می‌توان برطرف کرد.

بتاکاروتن آنتی اکسیدان قوی استکه در هویج و خوراکی‌های حاوی رنگ نارنجی یافت می‌شود و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند، همچنین در مطالعات نشان می‌دهد خوردن هویج خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می‌دهد، همچنین این سبزی حاوی ویتامین C، K و پتاسیم است.

سیر

سیر یک گیاه دارویی است که سابقه طولانی‌تر درمان‌های مصری و چینی دارد، این ماده حاوی آلیسین بوده که حاوی اثرات مثبت این خوراکی در سلامت بدن است.

سیر برای سرطان به ویژه سرطان کبد مؤثر است اگر چه مطالعات جدیدی اثرات بالقوه ضد سرطانی سیر را مورد توجه قرار دادند.

نخود فرنگی

نخود فرنگی یک سبزی حاوی نشاسته بوده که در تنظیم قند خون تأثیرگذار است، ۱۶۰ گرم از نخود سبز پخته شده حاوی ۹ گرم فیبر، ۹ گرم پروتئین، ویتامین A، C، K، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و آهن است.

این سبزی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و فعالیت باکتری‌های مفید گوارشی را افزایش می‌دهد.

مارچوبه

این سبزی حاوی چندین نوع ویتامین و ماده معدنی است که افزودن آن به زابرای سلامت اثرات مثبتی به دنبال دارد، ۹۰ گرم از مارچوبه نیاز به یک سوم از آهن روزانه بدن را تأمین می‌کند.

این خوراکی حاوی سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین است.

دریافت مقدار کافی آهن از منابع طبیعی همچون مارچوبه ضمن مقابله با بیماری‌ها و جلوگیری از بروز نقایص زایمان کمک می‌کند.



نظرات